Élvezem a munkát a gyerekekkel, HA ........ értik amit mondok. Sok esetben viszont abban sem vagyok biztos, hogy értenék amit mondok, ha az anyanyelvükön mondanám.... két hete például az első osztályban (12 évesek) a föld, a hold és a nap kapcsolatáról beszéltünk környezettan órán. Egy feladathoz kapcsolódóan a gyerekeknek azt kellett megadni, hogy egyes napjain az évnek milyen évszak van az északi, milyen évszak a déli féltekén. Nagyon sok gyerek nem tudta.... először azt gondoltam, hogy nem tudják az évszakok neveit angolul, de pár perc múlva kiderült, hogy ez csak a kisebbik probléma... mert inkább arról van szó, hogy nem tudják az évszakokat a saját anyanyelvükön sem....... november nekik tél, március pedig nyár.... ez pedig olyan dolog, amit már az óvodában meg kellene, hogy tanuljanak... Elmesélve egy-két másik tanárnak a történteket, nem is nagyon lepődtek meg... azt mondták, az általános iskolából olyan botrányosan felszínes tudással érkeznek egyes gyerekek, hogy van akit itt kell (újra)megtanítani olvasni... ráadásul, én csak a jobb képességű gyerekekkel találkozom, akik a kétnyelvű program osztályaiba vannak sorolva. És még ezeken az osztályokon belül is olyan vegyes a tudásszint, hogy nagyon nehéz összehangolni a munkát. Van aki pl. tud folyamatosan beszélni angolul, szinte hiba nélkül, van aki pedig egyetlen mondatot nem tud összerakni.
Szóval képzelheted milyen érzésekkel mentem be arra az órára két osztályban is, ahol a génmódosított élelmiszerekről kellett beszélnem... Az órámat arra építettem, hogy a gyerekek rengeteg TV-t nézvén biztos láttak/hallottak valamit a génmódosított termékekről. Nos ez már eleve hiba volt, mert inkább azt kellett volna feltételeznem, hogy semmit nem tudnak..... :) Az egyik osztályban, majdnem mindenki képben volt, és legalább egy-két dolgot tudott a témával kapcsolatban mondani. A másik osztályban viszont teljes csönd... többféleképpen feltett kérdések, a végén még spanyolra is lefordítottuk a tanárral, de semmi..... az örökítőanyag nevére egy fiú emlékezett halványan: "NDA".... Természetesen az előbbi osztályban sokkal jobban élveztem a munkát mint az utóbbiban, de mindkét osztályban sikerült a megértés magasabb szintjére juttatni a diákokat... vagy legalábbis néhányukat....... :)
Tanítás szempontjából éppen ezért a napjaim nagyon vegyesek. Néha teljesen lesújtva és kinyiffanva érek haza kételkedve a szellemi síkság vegyes talajára vetett gabonaszemek kikelésében....... néha pedig energiával telve és feldobódva, hogy végre tudtam velük dolgozni, és megérte a felkészülést/fáradozást.
A héten témazárót íratok egy anyagból a negyedikesekkel: első tesztje a tanításom eredményességének. Ők ugyanis az az osztály akiket az elejétől fogva én viszek végig egy tananyagon.... hááát kíváncsi leszek.... egyelőre bizakodom... majd amikor visszakapom a dogákat kijavításra.......
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése